Jak dobrać domenę (czyli adres www) do swojej strony? Ktoś może powiedzieć, że nie ma się nad czym zastanawiać. Ale taki człowiek nie zdaje sobie sprawę, w jak wielkim błędzie tkwi. Zaraz postaram się wytłumaczyć dlaczego.
Jest wiele teorii na dobieranie domeny. I wcale jedna drugiej nie musi wykluczać. Ale tak jak już wyżej napisałem, nie jest to bez znaczenia. Podam kilka przykładów, które wskażą, że dobieranie domeny ZAWSZE ma znaczenie.
Zastanówmy się jednak na początku, kto widzi adres twojej strony, na kogo ma ona tak naprawdę wpływ. Na początku każdy wymieni odwiedzającego stronę, czyli użytkownika. Tu trzeba zadbać o to, żeby adres strony był krótki, aby wpisywanie adresu nie zajmowało dużo czasu i wysiłku, szczególnie wtedy, gdy nasi goście tak naprawdę nie muszą mieć kontaktu z komputerem (np. gdy mamy stronę firmową o profilu budowlanym, bądź innym dowolnym nie związanym z informatyką). Znajdowanie literek na klawiaturze może zająć sporo czasu. Poza tym, nazwa strony powinna mieć jakiś sens. Może na przykład być skrótem nazwy. Może też być jakimś słowem, które łatwo skojarzyć i zapamiętać. Zawsze jednak musi mieć to ścisły związek z prowadzoną przez nas stroną. Nie może to być na przykład krótka nazwa 'sajfs.pl’ gdy nasza strona będzie traktowała o muzyce, a nazwa została wzięta z nieba. Druga skrajna sytuacja, to nazwanie takiej strony pełną, długą nazwą, na przykład firmahandlowouslugowamuzycznyswiatgitar.pl . Nazwa bez sensu, nie do zapamiętania dla zwykłego zjadacza chleba.
Na kogo jeszcze ma wpływ nazwa adresu strony www? Na nikogo więcej? Tu się mylisz. Jako właściciel rzeczywiście nie musisz mieć wygodnej nazwy, ale jest jeszcze coś, co patrzy na domenę . Jest to robot. I to nie byle jaki, bo robot indeksujący strony WWW. Adres twojej strony ma niebanalny wpływ na pozycjonowanie, czyli miejsce zajmowane w wyszukiwarkach pod daną frazą. Trzeba się tu zastanowić, pod jaką frazą chcemy być widoczni najlepiej. Gdy już się zastanowimy, warto wybrać właśnie taką nazwę. Chcemy na przykład stworzyć stronę z partnerstwem finansowym, czyli infobrokering. Fraza jaka nas interesuje to 'partner finansowy’. Wybieramy więc domenę partnerfinansowy.pl . Okazuje się jednak, że taki adres jest już zajęty wraz ze wszystkimi przystępnymi, lecz dostępnymi końcóweczkami (pl, com, com.pl, eu itd). Można wtedy wymyślić przed nazwą jakiś skrót, na przykład e-partnerfinansowy.pl itd. Pomysłów może tu być mnóstwo. Wszystko zależy od wyobraźni i chęci.
Przed wykupieniem odpowiedniej domeny należy się więc zastanowić nad profilem swojej strony, czy będzie to strona firmowa, czy prywatna, traktująca o zainteresowaniach, czy też o ulubionym piosenkarzu, złotniku, czy filmie. Należy wymyślić jak najkrótszą nazwę, z tym, że musi ona mieć jakiś sens. Czasem jednak, lepiej mieć dłuższą nazwę, nawet składającą się z dwóch, trzech członów. I to zdaje się być najlepszym sposobem na dobranie domeny.