Hyundai i30 z silnikiem Diesla został samochodem roku 2007 w Australii.
i30 jest zwycięzcą również w kategorii Green Car
Wieloletnie wysiłki firmy Hyundai ukierunkowane na rozwój i stosowanie nowoczesnych technologii okazały się warte poświęceń. Uwieńczeniem tych działań jest przyznanie modelowi i30 hatchback napędzanemu jednostką wysokoprężną przez CARSguide tytułu najlepszego samochodu 2007 roku. Samochód wyróżniono za ciekawy design, właściwości trakcyjne oraz osiągi. Sukces ten zbiegł się ze zdobyciem przez Hyundaia i30 tytułu najbardziej ekologicznego pojazdu (Green Car) CARSguide. Doceniono oszczędny i ekologiczny silnik Diesla CRDi.
Następnym wyróżnieniem dla tego silnika było również zwycięstwo modelu i30 CRDi w wyścigu Panasonic Solar Challenge Greenfleet. Samochód przebył liczącą 3000km drogę z Darwin do Adelaide spalając przy tym średnio 3,2 litra ON na 100 km i oddając przy tym do atmosfery 97 gramów dwutlenku węgla na każdy kilometr.
Zwycięstwo „Koreańczyka” w konkursie na australijski samochód roku nie ma precedensu. Wygrywając z renomowanymi konkurentami, model i30 CRDi zapewnił sobie miejsce w historii motoryzacji. Wartość pojazdów biorących udział w konkursie wahała się między 19 000 (modele hatchback) a 110 000 dolarów (luksusowe sedany).
Drugie miejsce zajął VW’s Golf GT TSi „twin charger”, za nim druga edycja Mazdy 2 Maxx.
Uczestniczące w konkursie samochody wystartowały także na torze Goulburn’s Wakefield Park, co pozwoliło sędziom na ocenę przyczepności oraz właściwości opon, podwozia i zawieszenia. Zwycięski Hyundai i30 CRDi SX posiadał pakiet Hyundai Protectz, w który składa się z układu ESP oraz bocznych i kurtynowych poduszek powietrznych.
Ocenie poddano następujące cechy: bezpieczeństwo, nowatorskie rozwiązania, design, koszty, ergonomię, jakość oraz osiągi. Badania i testy były bardzo dokładne, pojazdy zostały niemal rozmontowane na części pierwsze. Równie rygorystycznym testom poddano zachowanie pojazdów na drodze z uwzględnieniem takich elementów, jak prowadzenie, hamowanie, czy przyśpieszanie.
Dyrektor Działu Sprzedaży i Marketingu firmy Hyundai Australia Kevin McCann stwierdził:
– Jesteśmy niezmiernie szczęśliwi, że model i30 został wyróżniony w obu kategoriach. i30 odznacza się wysoką jakością wykonania, z której słynie firma Hyundai. Dodatkowo model wyposażono w kilka nowoczesnych i innowacyjnych w swej klasie rozwiązań technologicznych, co pozwoliło mu, bez żadnych kompleksów i z powodzeniem, rywalizować z pozostałymi konkurentami, nie wyłączając z tego grona aut z napędem hybrydowym.
Droga po zwycięstwo:
Hyundai i30 CRDi zdobył największą ilość punktów w konkursie – aż 94 na 99 możliwych. Jurorzy oceniali samochody według dziesięciu różnych kryteriów, po czym ustalono pierwszą jedenastkę, gdzie zajęcie szczytowej pozycji było jednoznaczne z otrzymaniem prestiżowego tytułu Samochodu Roku 2007.
Stylistykę Hyundaia i30 opracowano w niemieckim centrum rozwojowo-badawczym, samochód został wyprodukowany w fabrykach koreańskich, a jego właściwości dostosowano do specyficznych warunków drogowych Australii.
Wyróżniające model i30 cechy to miedzy innymi:
– Zmyślny, europejski design – wyrazista sylwetka, lśniące nadwozie, niepowtarzalny kształt przodu, wyprofilowana linia boczna, która wznosi się i płynnie łączy z tylną częścią pojazdu.
– Szeroki wybór najnowszej generacji silników benzynowych i wysokoprężnych z turbosprężarkami.
– Dostępny jest pakiet bezpieczeństwa, w którego skład wchodzą boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, system ESP, aktywne zagłówki oraz układ przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa dla wszystkich podróżujących.
– Przejrzyste i funkcjonalne wnętrze – stworzone z myślą o wygodzie kierowcy i pasażerów.
– Standardowo otrzymuje się teraz system audio, który jest zgodny z technologią iPodR oraz USB. Zestaw audio umożliwia kontrolę iPoda lub odtwarzacza MP3 przyciskami w panelu środkowym lub w panelu kierownicy.
Dziennikarz motoryzacyjny The Daily Telegraph Kevin Hepworth przyznaje, że przed konkursem trudno było przewidzieć aż tak zdecydowane (94 punkty na 99 możliwych) zwycięstwo modelu i30.
– Wątpię, by znalazł się ktoś, kto odmówiłby i30 miejsca w grupie finałowej. Jednak najbardziej zaskakuje fakt, że pojazd wypadł aż tak dobrze we wszystkich testach. i30 po prostu zadziwił sędziów pod każdym względem, zostawiając konkurencje w tyle.
Dziewięciu doświadczonych dziennikarzy motoryzacyjnych z The Daily Telegraph (Sydney), The Herald-Sun (Melbourne), The Courier-Mail (Brisbane), The Adelaide Advertiser, Hobart Mercury and Perth Sunday Times najpierw wybrało ścisłą czołówkę, po czym finaliści zostali poddani trzydniowym, drobiazgowym i bardzo surowym testom.
Atrakcyjna sylwetka, wygodne wnętrze oraz świetna jakość wykonania i wysoki standard materiałów wykończeniowych modelu i30 CRDi uczyniły zeń jedną z największych motoryzacyjnych niespodzianek roku.
Paul Gover z The Herald-Sun: Hyundai w końcu odciął się od wizerunku producenta tanich i „beztrosko” wykonanych samochodów.
Paul Pottinger z The Sunday Telegraph: To ostrzeżenie dla Europy i Japonii – koreańskie samochody wreszcie dojrzały i stanowią teraz poważną konkurencję.
Mark Hinchliffe z Courier-Mail z Brisbane wyraził opinię, którą podziela wielu sędziów: i30 powinien na dobre zmienić opinię Australijczyków o jakości, funkcjonalności oraz właściwościach jezdnych koreańskich samochodów, a także przekonać ich do niedużych, turbodoładowanych silników wysokoprężnych.
Koncern Hyundai Motor nie spoczywa jednak na laurach, każdego roku na badania i rozwój jest przeznaczana kwota około 6 000 000 000 dolarów, już niebawem na rynku pojawią się następne modele z serii „i”.